fredagsmys

Då var första skolveckan avklarad och det firades med lite fredagsmys. Hittade lingon i frysen så då passade jag på att göra ett nytt recept på en fransk lingontarte som jag tycket verkade lite spännande. Resultatet blev väl sådär. Smaken var riktigt god men den var ganska mäktig och lite för rinnig i konsistensen. Jag märkte dock att den stelnade efter ett tag så om du ska baka den här kakan kan ett tips vara att vänta med att äta den tills den har svalnat(om du kan hålla dig vill säga;).
obs! Lingonen ska stå och dra i några timmer så börja i god tid!



Per Morbergs franska lingontarte
pajdeg (blir mycket deg! Kan minskas rejält.)
250 g rumsvarmt smör
450 g vetemjöl
100 g strösocker
2 st äggulor
2vispade äggvitor

Fyllning
5 dl lingon
2 st ägg
0,5 dl rom
1 dl råsocker till lingonen
1 dl vitt socker till fyllningen
1 dl flaged mandel

1. Blanda socker smör och äggulor. Blanda i mjölet. Vispa upp äggvitorna och häll i. Knåda ihop till en deg.
2. Klä en pajform med höga kanter och ställ in i kylen i en timme. Grädda i 10-15 min i 175 grader.
3. Blanda ner råsocker och rom i lingonen och låt dra några timmar.
4. Vispa upp äggen med det vita sockret till ett skum. Häll i mandelflarnen.
5. Fyll tårtbotten med de avrunna lingonen. Häll löver mandelskummet. Jämna ut och grädda i 20-25 min i 175 grader. Servera med grädde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0