kalas och brownie

Kom precis hem från ett trevligt födelsedagsirande i Linköping. Två klasskompisar fyllde 20 vilket firades med tårta och chips:) Annars har jag försökt vara duktig idag och pluggat en hel del fysik. Låg lite efter med uppgifterna men börjar nog komma ifatt nu. Eftersom jag tränar varje kväll efter skolan så hinner jag inte plugga så mycket i veckan så försöker ta igen det i helgen i stället.

Tycker de e roligt med hemmagjorda presenter så bakade ett gäng Brownies och lade i en varsin låda till födelsedagsbarnen:) Detta är ännu ett nytt recept som jag var sugen på att prova. De innehåller knäck och vi hade en del kvar efter jul så då passade jag på. Kunde inte låta bli att smaka en bit och de blev ruskigt goda!


Knäckbrownies
250 g mörk choklad(70%)
250 g rumsvarmt smör
2 dl råsocker(funkar med vanligt socker)
3 ägg
1 äggula
1 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
ca 15 st knäck

1. Klä en ugnsform ca 20x26 cm med bakplåtspapper.
2. smält 200 g av chokladen föriktigt över vattenbad och låt den svalna lite.
3. Hacka resten av chokladen och knäcken grovt.
4. Vispa smöret och råsockret mjukt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan och vispa ordentligt mellan varje tillsatt ägg.
5. Rör ner den smälta chokladen i smeten.
6.Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Rör försiktigt ihop till en smet och tillsätt den hackade chokladen och knäcken.
7. Häll smeten i formen och släta ut den. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i knappt 30 min. Smeten ska ha stannat men inte kännas rinnig, men kakan ska heller inte vara torr om du provar med en sticka.
8. låt kakan svlana och skär sen i bitar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0