Skolstart

Då var man tillbaka i skolan igen då efter ett långt och härligt jullov. Det betyder också tre helt nya ämnen vilket ska bli lite spännande och se vad de innebär. Dagen startade med Industriell ekonomi vilket är helt nytt för mig, lästa aldrig nån ekonomiskurs på gymnmasiet så det ska bli kul:) Sedan fortsatte vi med fysik(termodynamik) vilket är lite fortsättning från gymasniet men ändå en hel del nytt:) I morron startar också en mattekurs. Tycker det är så skönt att man bara läser max tre ämnen i taget till skillnad mot gymnasiet där man hade typ 10.

Idag bjuder jag på ett recept på Fänkålsknäcke som jag bakde i helgen. Första gången jag gjorde knäckebröd så vissa blev lite mjuka och så men de går nog bättre nästa gång. Det blev i alla fall supergott så jag kommer verkligen göra om det.





Fänkålsknäcke
2 msk fänkålsfrö
25 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
1,5 tsk salt
2 msk farinsocker
6 d grahamsmjöl
3 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
3-4 dl grahamsmjöl till utbakning

Mortla fänkålen och blanda med alla torra ingredienser. Lös upp gästen i vattnet och rör sedan ner mjölblandningen. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min. Dela därefter degen i 12 delar. Kavla ut med kruskavel på mjölat bord. Kakorna ska kavlas tunt men så pass tjockt att du kan hantera dem, ungefär som en pannkaka. Var generös med grahamsmjölet under utbakningen, vänd kakorna flera gånger och pudra över mer mjöl. Stekspade är till god hjälp när du ska flytta brödet. Grädda på bakplåtspapper ca 10 min i 250 grader. Låt svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0