Jullov!

Sorry för dålig uppdatering men har haft sjukt mycket att göra. I onsdags gjorde jag min sista tenta för den här terminen så nu har jag äntligen jullov! Det betyder alltså att jag har massa tid till att baka och julpyssla. Granen är klädd, julskinkan står i ugnen och i går bakade jag pepparkaksdeg så julstämningen är verkligen på topp:) Eftersom vi ska resa bort precis efter jul gjorde vi julskinkan extra tidigt i år så vi ska hinna äta av den innan, tar nog en premiärmacka i kväll.

Slänger upp ett hett tips: Julkorv av choklad och nötter. Gjorde jag för ett par veckor sedan till min 20-årsfest och tycker den blev riktigt god.
Roligt med lite annorlunda julgodis:)


Den bästa Julkorven
50 g smör
125 g mörk choklad
150 g grovt hackade sötmandlar
20 st mariekex
½ dl apelsinmarmelad
100 g russin
2 msk rom(kan hoppas över)
florsocker
1.Smält smör och choklad tillsammans i en kastrull och ha ner resten av ingredienserna(utom florsockret). Se till att allt blir rejält genomrört. In med chokladgröten i kylen ett tag, så den kallnar ordentligt.
2.Ta upp smeten på skärbräda och forma en stor korv. Rulla in korven i plastfolie och lägg den i kylen under natten.
3.Nästa dag rullar du den i florsocker. Klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0