Knäck

Startade dagen med en god hotellfrukost på Bosön innan det var dags för MART-test kl 09.00. Man skulle springa 10*150 meter, den första väldigt långsamt och sen snabbare och snabbare. Efter varje lopp tog de blodprov för att mäta halten laktat/mjölksyra. Sist jag gjorde testet var det på löpband men de var faktikst lite roligare nu när man fick springa på bana.

Nu har jag försökt komma igång med julgodisbaket. Har hunnit göra chokladkola och knäck än så länge men de hinner nog bli nått mer innan jul.







Receptet på chokladkolan har jag fått av min faster, är hur god som helst!

Chokladkola
3 msk kakao
2 dl ljus sirap
3 dl socker
3 dl vispgrädde

Blanda allt i tjockbottnad kastrull opch låt koka upp. Kolan ska småputtra på svag värme så att det kokar över hela ytan i 1- 1½ tim. Temperaturen ska var 122 grader, gör för säkerhets skull även ett vattenprov som med knäck. Häll kolamseten i en liten långpanna och låt den nästan stelna. Markera rutor. Ställ plåten kallt ett tag och skär därefter ut kolorna.

Knäck
2 dl socker
2 dl grädde
2 dl sirap
3/4 dl mandel

Låt allt koka upp i en kastrull. Temperaturen ska vara 125 grader när knäcken är klar, det tar ca ½ timme. Blanda i mandeln och häll upp i knäckformar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0