Kikärtsbröd

Denna veckan är det lite lugnt med träningen så jag passade på att baka lite när jag kom hem från skolan. Idag blev det kikärtsbröd. Har bakat det förut och det blir alltid riktigt gott. Lägger ut receptet nedan.





Kikärtsbröd 20-30 bröd, ugn 225 grader
50 g smör
5 dl vatten
50 g jäst
ca 400 g kokta kikärtor
1½ tsk salt
3 dl rågmjöl
8 dl vetemjöl

Smält fettet i en kastrull. Häll i vattnet och värm till 37 grader. Rör ut jästen med vatten och fett i en bunke. Mixa eller mosa kikärterna till en puré. Tillsätt purén och resten av ingredienserna. Knåda degenför hand eller i maskin några minuter. Degen ska ska vara ganska lös. Jös i ca 1 timme. Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den i två rektanglar som är 10 cm breda. Skär sedan trekanter av rektanglarna, vänd dem ev i mjöl och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs ca 30 min utan bakduk. Grädda i ugenen 10-15 min. Låt bröden svalna utan bakduk på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0