Morotsmuffins

Icas gratistidning Buffé har faktiskt en hel del bra recept. I deras senaste nummer hittade jag ett recept på nyttiga morotsmuffin som passar perfekt som mellanmål! Provade att baka dessa och de levde helt klart upp till förväntningarna, blev supergoda! Påminnner lite om morotskaka i smaken. Att det är lite socker och nästan inget fett i gör ju inte saken värre precis:)



Morotsmuffins ugn 225 grader, ca 14 st
3 ägg
1 dl socker
1 burk kesella(2,5 dl), jag hade i keso, verkar fungera lika bra
3 3/4 dl rågsikt
1 dl vetegroddar
2 tsk bakpulver
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 krm salt
3 dl finrivna morötter
pumpakärnor el solrosfrön
Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt kesellan. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten. Blanda sist i morötterna. Smörja en muffinsplåt med rapsolja och fördela smeten i formarna. Garnera med solrosfrön eller pumpakärnor. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0